Het is bijna zover. Maandag 25 juni is er weer een kookatelier. We gaan aan de slag met doordeweekse zomerse maaltijden. Die we samen gaan bereiden. En nog belangrijker: in alle rust ZITTEND opeten. Wat heel veel gezondheidsvoordelen heeft. Voordat ik je deze gezondheidsvoordelen ga uitleggen even het volgende. Er zijn nog enkele plekken vrij. Ben jij erbij? Of ken je iemand die dit leuk zou vinden? Geef je snel op en kom gezellig mee koken, proeven en ZITTEN.

Zitten. Een woord dat je bijna niet meer durft uit te spreken. Zitten is ‘het nieuwe roken’ wordt er gezegd. We zitten te veel en we bewegen te weinig. Wat op de lange termijn niet goed voor ons is. Toch zijn we, niet alleen wat dit onderwerp betreft, rare wezens.

We gaan zitten, als we beter kunnen bewegen. Zoals boodschappen doen met de auto in plaats van op de fiets.
En we zijn volop in de weer, als we beter rustig kunnen gaan zitten. Bijvoorbeeld snel even een boterhammetje eten terwijl we onze mail checken, op Facebook zitten of een lunchwandeling (!) maken.

Herken je dit? Dat het eten er een beetje ‘tussendoor’ schiet? ’s Morgens vlug, vlug een drinkontbijtje in de auto, op weg naar je werk. Je lunch nuttigen achter je beeldscherm, zonder dat je het merkt. Of 10 hele minuten uittrekken voor je avondmaaltijd. Om vervolgens door te vliegen naar een vergadering, de yoga of een andere afspraak.

Misschien begin je nu wat te schuifelen op je stoel. Te staren naar je nagelriemen. Of geef je gewoon eerlijk toe, ‘yes, that’s me’. En ook al voel je je niet aangesproken, lees toch even door als je wilt weten waarom zitten tijdens het eten een must is. Want als je weet waarom je iets doet, doe je het ook sneller.

Vijf gezondheidsvoordelen van zittend eten.

  1. Je neemt letterlijk even Tijd voor Pauze. Een definitie van pauze is niet voor niets: ‘even stoppen met wat je aan het doen bent’. Hierdoor kan je lichaam tot rust komen. Voor de meeste van ons een verwenmomentje voor het stressregulatie-systeem.
  2. Door de gecreëerde rust uit punt één, wordt het deel van je zenuwstelsel, waar je geen invloed op hebt, gestimuleerd. Je parasympatische zenuwstelsel met een chic woord. Dus je maag en je darmen worden wakker gemaakt en van bloed voorzien.
  3. Je darmen denken nu ‘jippie, we gaan eten’. Hierdoor worden er alvast voldoende spijsverteringsenzymen aangemaakt. Dit bevordert een volledige afbraak van voedingsstoffen. Dit werkt nog beter als je zelf je eten bereidt en de tafel gezellig dekt.
  4. Door rustig te gaan zitten krijgt je lichaam de tijd om te ‘meten’ hoeveel je hebt gegeten. Zodoende kan het tijdig een signaal geven ‘stop maar, het is genoeg zo’. Het hormoon leptine speelt hierin een belangrijke rol. Het duurt minimaal 15-20 minuten voordat leptine haar werk kan doen. Dus……..
  5. Zittend eten bevordert sociaal contact. Wij mensen zijn kuddedieren pur sang. Sociaal contact is een basisbehoefte van elk levend wezen. Maak dus gebruik van deze gratis mogelijkheid en klets lekker bij met je naasten, vrienden en collega’s. Vermijd moeilijke onderwerpen. Want stress is funest voor een goede spijsvertering.

Hopelijk heb ik je kunnen overtuigen dat zitten héél gezond kan zijn. Het is zonder recept verkrijgbaar. Gewoon drie keer daags zittend innemen 😉.

Liefs Willieanne

PS 1. Kom je maandag 25 juni gezellig meekoken en lekker ZITTEN? Hier vind je meer informatie.
PS 2. Ken je een vriendin, zus of collega die iets heeft aan deze informatie? Stuur deze e-mail dan zeker door.