Wees gerust. Deze blog wordt geen uiteenzetting rondom #metoo. Of een recensie over Temptation Island. Nee, ik neem je mee in de wondere wereld van de vrouwenhormonen.

Twee weken geleden nam ik deel aan een verdiepingsdag van de ‘Hormoonbalans voor vrouwen’. Een bijscholing georganiseerd door Ralph Moorman (van de Hormoonfactor) en Barbara Havenith. Gynaecoloog en oprichtster van de 1e vrouwenpoli in Boxmeer.

Ik wilde mijn hormonen weer op een rijtje krijgen. Niet letterlijk hoor. Maar de kennis die ik als dierenarts ooit opdeed over de hormooncyclus bij verschillende diersoorten, was aardig weggezakt. Maar de Fabeltjeskrant vertelde het al. ‘Dieren zijn precies als mensen’.

Aangezien de basisprincipes voor alle zoogdieren gelijk zijn, kon ik erg makkelijk inhaken. Hormonen heb ik altijd onwijs interessante stofjes gevonden. Dus de ladekastjes in mijn hoofd zijn weer eens flink afgestoft. En ik ben weer een nieuwe aan het vullen. Over vrouwen in de overgang.

Veel van mijn klanten zijn namelijk aangekomen in deze levensfase. En ook ikzelf ben aan de verkeerde kant van de 45 terechtgekomen.  Dus deze bijscholing was ook een soort eigenbelang.

Mijn grootste leerpunt was dat er heel erg veel kan misgaan in ons hormonenfabriekje. Als er eentje uit de pas loopt, sleurt ie alle andere mee. En heel veel Westerse vrouwen ervaren dit als serieuze ‘overgangsklachten’. Deze pre-menopauze begint al zo’n 10 jaar voordat je allerlaatste menstruatie plaatsvindt. Dan pas ben je daadwerkelijk in de menopauze gekomen.

Maar het goede nieuws is dat je zelf heel erg veel kunt doen aan overgangsklachten. Zonder meteen naar de dokter te rennen voor een (anticonceptie)pilletje. En dat het verbazingwekkend simpel is. De drie toverwoorden zijn stressreductie, gezonder eten & meer bewegen.

Hier zit dan ook gelijk de moeilijkheid binnen deze drie simpele woorden. Hoe dan precies? Ik kan daar drie dagen over vertellen. Maar dat ga ik niet doen. Ik zal je drie voedingstips geven die je al heel eind op weg kunnen helpen.

Maar eerst een heel klein stukje ‘kort door de bocht’ theorie. In de 10 jaar naar aanloop van de menopauze dalen de vrouwelijke hormoonspiegels. Vaak blijft helaas de oestrogeenspiegel relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Dit wordt ook wel oestrogeendominantie genoemd. Dat teveel aan oestrogeen komt onder andere door dat afbraakproducten van dit hormoon niet worden opgeruimd en nog stiekem hun oestrogene werkjes blijven doen. Met als gevolg pijnlijke borsten, zwaardere menstruaties, onregelmatige cyclus, gewichtstoename op plekken waar je dat liever niet wilt.

Laat dit nu heel simpel met voeding aan te passen zijn. Herken je (een deel van ) bovenstaande klachten en wil je er wat aan doen? Voer dan de volgende tips door in je eetstijl.

  1. Drink geen alcohol.Sorry for this message’. Je lever geeft namelijk altijd voorrang aan alcoholafbraak omdat het best wel een schadelijk goedje is. Je maandelijkse hormoonafbraak moet dan even wachten. Met veelal pijnlijke gevolgen.
  2. Eet heel veel (groene) groente. En met veel bedoel ik 500 gram per dag. ‘Pardon?’, hoor ik je zeggen. Ja, het is echt nodig. Het chlorofyl uit deze groene groente staat aan de basis voor een enzym wat nodig is afbraak van oestrogeen. En dat enzym lust er wel (chlorofyl) pap van.
  3. Eet meer grapefruit (of papaya of granaatappel). Stofjes uit deze fruitsoorten zijn een soort TomTom voor je hormoonafbraak. Ze sturen de afbraak via de meest efficiënte weg. Zodat je niet met het hele afbraakzwikje op een of ander landweggetje strand.

Geloof me. Alleen al deze tips doorvoeren gaat je heel ver brengen. Ik kan me ook voorstellen dat je nu denkt. #OMG, hoe krijg je op een dag 500 gram groene groente binnen? Dat snap ik helemaal. Maar daar heb ik een oplossing voor.

Kom op maandag 26 maart naar het kookatelier ‘verrukkelijk voorjaar; zonder pakjes & zakjes natuurlijk’. Hier krijg je volop inspiratie over wat je allemaal met groenten kunt doen. Meer informatie vind je hier.

Ook aan de kook met je hormonen? Schrijf je snel in.

Liefs Willieanne

Ps. Wil je jouw persoonlijke situatie eens doorspreken? Vraag dan gerust een gratis inspiratiegesprek aan. Hier kun je lezen hoe dat werkt.